Освіта Бердянщини 2016



Застосування методу проектів із залученням інформаційних технологій як засобу особистісно-орієнтованого навчання географії 

Триває процес пошуку, розробки та реалізації все нових підходів вдосконалення навчально-виховного процесу сучасної української освіти. Не лише українська освіта в цілому, але і географічна зокрема потребує вирішення вагомих завдань. Серед них такі, як: розвиток творчого мислення, активізація свідомої активності та цілеспрямованої продуктивної діяльності школярів як необхідна умова особистісної самореалізації. Причинами цьому слугує комплекс економічних, соціальних та врешті екологічних змін, а також відчутна інформатизація українського суспільства в цілому і шкільної освіти зокрема. Тож, в умовах, що склалися нині, учням уже замало лише отримати певну суму знань. Перед вихованцями сучасних шкіл постають значно складніші завдання – осягнути непросту науку самостійного навчання, а разом з тим індивідуального пошуку необхідної інформації та вміння на власний розсуд застосовувати свої творчі здібності задля того, щоб не тільки обирати власний шлях у навчанні, але й реалізувати свої таланти у подальшій практичній діяльності. 
Задля вирішення означених завдань розвитку самостійного творчого відношення до справи, що сприятимуть формуванню в учнів звички до навчання впродовж усього життя, вважаю за доцільне використовувати метод проектів шляхом залучення учбових проектів до навчально-виховного процесу.
Саме слово „проект” в перекладі з латини означає „кинутий уперед”. Основу технології проектного навчання складає власне метод проектів, змістом якого є самостійне освоєння учнями навчального географічного матеріалу і створення конкретного продукту, що дозволяє школярам пережити ситуацію досягнення успіху, відчуття самоствердження, самореалізації.
У контексті географічної освіти, вважаю, що основною метою використання методу проектів є самостійне осмислення учнями кола географічних проблем, що набувають для них життєвого значення. У роботі над учбовим проектом, прагну навчати школярів опановувати цілим комплексом географічних умінь та навичок (пізнавальних, практичних, оціночних, основ взаємодії), вчити набувати нові географічні знання, вміти інтегрувати їх та застосовувати у практичній роботі. Організація процесу географічної освіти методом проектів надає можливості учням бути рівноправними членами творчого колективу.
У своїй роботі застосовую досвід активного використання технології проектного навчання П.П. Булонського, С.Т. Шацького, О.Г Стадник та О. Газатулліної. Використовуючи у процесі викладання географії метод проектів, спрямовую навчально-пізнавальну діяльність учнів на досягнення результату завдяки формуванню вмінь до самостійного розв’язання практичного завдання або творчої теоретичної проблеми. 
При роботі акцентую увагу на суттєвих ознаках методу проектів - діалогічності, креативності, технологічності, комунікативному характеру і самодіяльності та суб’єктивному баченні учнів, що виникають у процесі реалізації проектів.
Основний зміст досвіду застосування проектної технології в начанні полягає у проектуванні педагогічного процесу як активної навчально-пізнавальної діяльності учнів, що спрямовується і базується на діагностиці рівня розвитку особистості, вивченні типу розумової активності й відповідному доборі форм та методів навчання.
Ключова ідея подібного досвіду – створення сприятливих умов для розумового розвитку учнів, формування в них інтелектуальних якостей для успішного продовження навчання та здійснення подальшої практичної діяльності з обраного фаху.
Новизна мого досвіду полягає у нестандартному поєднані педагогічних інновацій і проектної технології. Невід’ємною частиною творчості з позиції діяльнісного підходу є впровадження в навчально-виховний процес наступних складових :
- інтерактивні технології;
- інформаційні технології;
- творчо-пошукова робота учнів;
- тестові технології для підготовки учнів до роботи в тестовому середовищі;
- внутрішньопредметні та міжпредметні зв’язки шляхом інтеграції географії з базовими навчальними дисциплінами.
Реалізація проектної технології в навчанні сприяє підвищенню якості педагогічного процесу, рівня навчальних досягнень учнів, забезпечує емоційну задоволеність і соціальну адаптованість учнів, а також комфортність завдяки рівноправності відносин у системі „учитель-учень”.
Застосовуючи метод проектів у географічному навчанні, керуюся такими аспектами проектної технології:
- мотиваційний, що відображає зацікавленість школярів проектом та їх власні вміння зацікавити клас за допомогою емоційної мови, яскравого оформлення результатів;
- ціннісний, який виявляється в особистій системі цінностей, орієнтованої на благо інших людей;
- пізнавальний, що відображає уміння оперувати науковим змістом, здійснювати міжпредметні порівняння, творчо вирішувати проблеми;
- комунікативний, який визначається уміннями учнів аргументовано відстоювати власну думку, здійснювати обмін цінностями під час дискусії, надавати допомогу товаришам;
- організаційний, що виявляється в чіткій роботі відповідно до плану, в узгодженій діяльності всіх учасників навчальної групи, її результативності.

При вивченні теми «Промисловість України» (Соціальна і економічна географія України. 9 клас) створювався навчальний проект «Україна – енергетична» (ukr-ene.blogspot.com). Учні збирали інформацію про розвиток електроенергетики в Україні відповідно до змісту навчального матеріалу. Це дозволило закріпити знання з даної теми в процесі дослідження. Результати роботи відображалися у вигляді таблиць, діаграм, графіків та теоретичних висновків, які підводили підсумок. Електрона презентація лягла в основі захисту проектів. Проект виконувався групами, тому не був обтяжливим для учнів, мав глибоке інформаційне значення.
Постійно підтримую та заохочую ініціативу учнів. До Дня Європи учні самі запропонували тему проекту «Європейський Союз і Україна». В даному випадку мені залишилося лише розподілити напрямки діяльності, сформувати загальні вимоги, визначити мету та регламент часу на кожний етап роботи. Проенкт презентували на позакласному виховному заході.
При вивченні розділу ІІІ. «Ландшафти і фізико – географічне районування» ( Фізична географія України , 8 кл.) підготували урок – феєрію «Моя країна - Україна» основною метою якого було виховання в учнів почуття гордісті за свію країну, усвідомлення того, що бути українцем – значить беззавітно вірити в Україну, як вірили в неї генії і безстрашні захисники українського народу. Така віра робить людину щасливою від свідомості того, що вона разом зі своїм народом, що вона – частка його загального життя і служить своїй Батьківщині .
Учні 8 класу при вивченні теми «Рельєф. Геоморфологічна будова» створили проект «Взаємозв’язок між геоморфологічною будовою та формами рельєфу на території України.». Робота була спрямована на поглиблення знань з теми, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, систематизувати опрацьований матеріал. Підібрана колекція слайдів сприяла кращому емоційному засвоєнню матеріалу. Презентація проекту відбулася з використанням комп’ютерних технологій, що забезпечило зворотній зв’язок в процесі навчання. Таким чином я спонукала учнів на пошук інформації із найширших (нетрадиційних) джерел, підвищила візуальний ефект навчального процессу.
З метою систематизувати основні поняття кліматології, застосовуючи внутрішньопредметні зв’язки, підготували та провели усний журнал «Людина і клімат» з учнями 6-9 класів   (allevada.blogspot.com) Проаналізували, як залежить життя людини від клімату. Ознайомилися з сезонними особливостями клімату в Україні та небезпечними погодними явищами. Розглянули проблему глобальних змін клімату, розширили знання про наслідки глобальної проблеми та її впливу на здоров’я людини. Така форма роботи дає можливість формувати навички практичного розв’язання проблеми, розвивати критичне мислення, виховувати дбайливих господарів планети Земля.
Кожного навчального року проводим захист проектів на тему «Пори року» з учнями 6 кл., використовуючи міжпредметні зв’язки з такими предметами як образотворче мистецтво, музичне мистецтво, українська та світова літератури. Результати своєї роботи учні оформлюють у вигляді електронних презентацій , рефератів, доповідей, творчих робіт.
Працюючи над міні-проектами, залучаю до використання Internet ресурси. Це допомагає учням моделювати процеси і явища, що вивчаються: гороутворення, вулканізм, властивості вод Світового океану, дію річок, атмосферні процеси і явища. Використовуючи роботу з комп’ютером, маю можливість в доступній, яскравій, наочній формі подати учням теоретичний матеріал. Роботу над проектом здійснюю за етапами.
Участь учнів у створенні проектів позитивно сприяє набуттю комунікативних навичок, позбавляє комплексу провінційності, розриває комунікативну блокаду, дає можливість відчути себе частиною великого творчого колективу. Проектна діяльність дає можливість знаходити точки дотику різних наук, напрямків діяльності, різних особистостей, поглядів. Вони об’єднують, вчать шукати шляхи вирішення проблеми, підбурюють фантазію, уяву, винахідливість, породжують нові ідеї та нестандартні рішення. 
Сучасна географічна освіта невід’ємна від використання інформаційно-комунікативних технологій. Суспільство зацікавлене в тому , щоб громадяни були здатні самостійно активно діяти, приймати рішення, легко адаптуватися до умов життя, що постійно змінюються. У зв’язку з цим, дотримуюся основних принципів співпраці, що передбачені технологією проектної діяльності.
В навчальному процесі використовую інформаційне програмне забезпечення, електронні атласи „Економічна і соціальна географія України. 8-9 клас”, „Економічна і соціальна географія світу.10 -11клас” , всесвітню мережу Internet, мультимедійні засоби . 
Завдяки цьому було створено довідково-інформаційна базу, де можна ознайомитись з алгоритмами та рекомендаціями із створення різних типів проектів та отрима інформаційну підтримку.
Вся база регулярно доповнюється і доступна для кожного.
Викладання географії пов’язане з використанням великого обсягу найрізноманітнішої інформації, що робить застосування комп’ютерної техніки особливо ефективним, оскільки дає змогу дуже швидко опрацювати інформацію і подати її у формі графіків, діаграм і картосхем чи визначити залежність між різними об’єктами і явищами.
Дослідницька діяльність – вища форма самостійної діяльності учня. Формування науково–дослідницьких вмінь у школярів – процес складний і довготривалий. Він не виникає на порожньому місці і не розвивається сам по собі. Дослідницькі проекти лягли в основу робіт переможців Всеукраїнської експедиції учнівської та студентської молоді «Моя Батьківщина – Україна» 2011рік (напрямок експедиції: « Живи, Земле ») – ІІ місце та обласної туристсько-краєзнавчої експедиції «Край в якому я живу: екскурсія для друга» 2009рік – І місце.
Я дотримуюся думки, що однією з умов успішного виконання науково–дослідницької роботи є відповідність ведення дослідження методами навчання, а також вікових та розумових особливостей розвитку учнів. Під час навчальних занять учні створюють проекти, що охоплюють конкретний невеликий об’єм інформації і займають мало часу. Вони набувають уміння обирати та систематизувати інформацію, реалізують свої досягання на уроках та учнівських конференціях. Залучаю учнів до використання програми Power Point для презентацій. За допомогою графічної програми Power Point створюються слайди, діаграми, малюнки, схеми. Такий вид роботи використовую при вивченні економічних районів України в курсі „Економічна і соціальна географія України”.
Старші учні працюють з темам, які їх цікавлять. Не секрет, що навіть надзвичайно цікава тема, зумовлена лише потребами часу чи нав’язана вчителем учневі, не сприятиме успішному виконанню роботи. Пріоритетним, визначальним фактором у виборі теми на мою думку, є стійкий пізнавальний інтерес до неї дослідника і його бажання внести щось нове у її розкриття.
Реформування загальної середньої освіти, відповідно до Закону України „Про загальну середню освіту”, передбачає реалізацію принципів гуманізації освіти. Відповідно до цього змінюються й підходи до оцінювання навчальних результатів школярів. Оцінювання має ґрунтуватися на позитивному принципі, що передусім передбачає врахування рівня досягнень учня, а не ступеня його невдач.
Як уникнути суб’єктивізму та реально оцінити знання учня, визначити найбільш підготовлених для навчання у вищих навчальних закладах? Стандартизація освіти й глобалізація спонукають до введення зовнішнього незалежного оцінювання і моніторингу якості освіти, що обумовлене інтересами різних суб’єктів освітньої галузі, і перш за все - інтересами майбутніх абітурієнтів.
Я вважаю, щоб тримати руку на пульсі сучасних освітянських тенденцій, необхідно систематично підвищувати свій фаховий та методичний рівень, приймати активну участь в роботі методичних об'єднань, проходити курси підвищення кваліфікації.

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий